Adres WWW firmy w CEIDG lub KRS

Czy warto podawać adres swojej strony internetowej w CEIDG lub KRS?

Istnieje możliwości podawania adresu WWW swojej działalności w CEIDG (jednoosobowe działalności) oraz KRS (spółki prawa handlowego). Na 1000 nowych przedsiębiorców budowlanych (kryterium: w PKD podany kod związany z budownictwem), którzy ostatnio zarejestrowali swoją działalność, jedynie 12 skorzystało z takiej możliwości.

Pobawiłem się trochę w detektywa i sprawdziłem strony 100 losowo wybranych przedsiębiorców budowlanych, którzy niedawno rozpoczęli swoją przygodę z biznesem i którzy zdecydowali się podać swoje adresy WWW w publicznych rejestrach. Wyniki trochę mnie zaskoczyły. Otóż:

  • jedynie w 52 przypadkach trafiłem na ładne, profesjonalnie zrobione strony internetowe firm z branży budowlanej, które zachęciłyby każdego inwestora do podjęcia współpracy.
  • 17 razy trafiłem na tak samo porządnie zrobione strony, tylko że firmy te nie miały nic wspólnego z budowlanką. W większości były to firmy informatyczne, ale zdarzył się też i producent części rowerowych oraz fizjoterapeuta. Potwierdza to powszechnie znany fakt, że często kody PKD podawane są na wyrost, bo może akurat ktoś w przyszłości zajmie się też deweloperką lub kładzeniem płytek.
  • w 6 przypadkach otworzyła mi się strona rodem z pięknych lat 90-tych. Niezbyt ładna wizytówka prowadzonej działalności, bardziej zniechęcająca do nawiązania współpracy niż do wysłania zapytania ofertowego.
  • 5 razy wyskoczył mi groźny komunikat mojego programu antywirusowego, że blokuje mi stronę, ponieważ w jego ocenie jest niebezpieczna. Oczywiście zniechęciło mnie to do klikania przycisku typu „mam to gdzieś i wchodzę na własne ryzyko” i tym samym przedsiębiorca, który przecież poczynił jakieś nakłady na zbudowanie swojej strony, stracił potencjalnego klienta. Trochę szkoda.
  • 3 razy trafiłem na informację, że strona jest w budowie.
  • 17 razy dostałem informację, że strona nie istnieje albo że domena jest na sprzedaż. Takie coś to już klapa totalna. Pierwsze co przychodzi człowiekowi do głowy, to „czy ta firma naprawdę istnieje”? Chyba nie ma lepszego sposobu na zniechęcenia potencjalnego klienta do współpracy niż podanie adresu strony www, która nie istnieje.

Wnioski?

Zaskakująco mało (zaledwie 1,2 % firm budowlanych) podaje swój adres WWW w momencie rejestrowania działalności. Wynik trochę marny biorąc pod uwagę czasy w jakich żyjemy. Ze stron, które sprawdziłem 69% wyglądało naprawdę przyzwoicie, z czego część nie miała nic wspólnego z budowlanką. Natomiast w pozostałych 31% przypadkach podawanie swojego adresu było strzałem samobójczym firmy i porządną antyreklamą.

Na pewno jest to dobra wiadomość dla ludzi tworzących strony internetowe – myślę, że mimo straszenia widmem wszechpotężnej AI, mają dużo pracy na nadchodzące lata.

A co z odpowiedzią na pytanie postawione na początku wpisu?

Warto podawać adres WWW swojej działalności gospodarczej w CEIDG lub KRS, ale pod warunkiem, że jest się czym chwalić. W końcu po to mamy te swoje strony, żeby dotrzeć do jak największej ilości klientów. Skoro ludzie korzystają z publicznych rejestrów, to dlaczego by nie dodać tam swojego adresu? (pytanie retoryczne).

Natomiast, jeżeli podany przez nas adres ma prowadzić do błędu „404 – strona nie istnieje”, informacji, że domena jest na sprzedaż lub do komunikatu antywirusa, że wejście na stronę grozi wybuchem komputera, to moim zdaniem podawanie swojego WWW w publicznych rejestrach jest antyreklamą.

Jeżeli ktoś rejestruje działalność, ma wykupioną domenę, ale nie stworzył jeszcze strony, to chyba najlepszym rozwiązaniem jest wstrzymanie się z podawaniem adresu do czasu jej uruchomienia. Przecież wpis w CEIDG można bardzo szybko i za darmo uzupełnić o adres WWW, jak tylko strona ruszy. Natomiast w KRS informacje o działającej stronie WWW będzie można wrzucić przy najbliższej okazji zmiany czegokolwiek w tym rejestrze.